Co sprawia, że warto założyć osobisty e-podpis ?
Profil zaufany czy podpis kwalifikowany
Sieć oferuje w tych czasach wiele możliwości, posługując się nim da się załatwić wiele spraw, także administracyjnych i urzędowych. W tym celu można głównie stosować 2 rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub podpis kwalifikowany.
Obie te metody powstały w celu zastąpienia dotychczas używanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go na stałe, dla znacznej ilości przedsiębiorców wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych przeważnie łączy się z przesyłaniem wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod umożliwia zredukowanie czasu, który dotąd trzeba było poświęcić, żeby dotrzeć do urzędu, zwykle również wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same formalności można załatwić bez wychodzenia z domu lub biura.
Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?
Na wstępnie od razu warto podkreślić, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw przemyśleć, do czego będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP lub CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak większe funkcje, co sprawia, że spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy też np. umowy, e-maile albo transakcje ze wspólnikami biznesowymi.
Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że profil jest zupełnie bezpłatny, natomiast za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po tym czasie można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin do 3 lat.
Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów – dość nie najwyższych, dzieląc cenę na cały okres ważności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa pod kontrolą nowoczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.
Plusy uzyskania e-podpisu kwalifikowanego
Obok identycznego wykorzystania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, e-podpis pozwala też dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu poprzez e-podpis między innymi można podpisywać i wysyłać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty albo brać udział w przetargach i aukcjach elektronicznych. Obok tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.
Jak uzyskać osobisty e-podpis?
Osobiste e-podpisy sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie popularnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, jednocześnie określając, jak długo okres ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko to sprawi, że e-podpis kwalifikowany będzie aktywowany i gotowy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.
W jaki sposób używać certyfikatu kwalifikowanego?
Od momentu instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Praca na kartach programu nie powinna stanowić większego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik, włożyć kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.
Chociaż osobisty e-podpis kojarzy się z przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z firmami, urzędami albo osobami prywatnymi.