W jaki sposób założyć i korzystać z podpisu kwalifikowanego?
Procedura uzyskania podpisu kwalifikowanego nie jest mocno skomplikowana. Właściwie w kilku szybkich krokach da się założyć własny certyfikat kwalifikowany, wskazany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny certyfikat kwalifikowany? Wystarczy zakupić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a potem wgrać program w komputerze. Ostatecznym krokiem jest potwierdzenie personaliów klienta w siedzibie sklepu. Spotkanie jest potrzebne do uruchomienia indywidualnego podpisu kwalifikowanego, z uwagi na to, że to za sprawą spotkania firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodająca się za kogoś innego, osoba będzie używała podpisu.
Jeśli wszelkie kroki zostaną dokończone z własnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez przeszkód na wskazany okres. Termin ważności da się wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy oczekujemy podpisu na 2 czy 3 lata. Po tym czasie można przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis i dalej korzystać z niego bez trudu. By móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego podpisu kwalifikowanego koniecznych jest kilka czynników, które decydują o właściwym nanoszeniu podpisu.
Co składa się na bezpieczny własny certyfikat kwalifikowany?
Podstawowym narzędziem, którego potrzeba, by móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest komplet kupiony w sklepie producenta lub jego partnerów. Zwykle w skład takiego zestawu wchodzą: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna i czytnik lub token.
Co więcej do każdego pojedynczego podpisu kwalifikowanego dodane są dwa oddielne kody PIN oraz PUK. Są one potrzebne do odpowiedniego korzystania z podpisu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie przy każdorazowym podpisywaniu dokumentów, z kolei kod PUK to zabezpieczenie w sytuacji kiedy wprowadzony kod PIN był po raz trzeci wprowadzony z błędem i tym samym certyfikat miał zostać zablokowany. Poprawny kod PIN używany przy elektronicznych certyfikatach kwalifikowanych zazwyczaj składa się z 6 do 8 cyfr. To całkowicie istotne, by trzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie potrzeby kod PIN da się zmienić.
Mając zarówno czytnik albo token i numer PIN, to wystarcza, by sygnować dokumenty, dlatego przekazanie ich komuś innemy może wywołać pojawienie kłopotów. Przyczyną tego jest to, że certyfikat kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. W razie straty jakiegoś z elementów służących do wstawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba jak najszybciej zwrócić się do centrum certyfikacji, w celu wyłączenia podpisu, by nie użyła go inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj podstawą, ze względu na to trzeba wykazać szczególną ostrożność.
Jak mogę podpisać elektroniczny dokument?
Dodawanie podpisu kwalifikowanego nie należy do trudnych zadań. Korzystanie z indywidualnego elektronicznego podpisu umożliwia sygnowanie dokumentów w różnych formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w kilku programach: dobrze dopasowany do pracy jest np. z programem Płatnik.
Dla przykładu pliki PDF można sygnować poprzez aplikację do ich odczytywania: Adobe Reader. Trzeba otworzyć potrzebny dokument i wyszukać opcję pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wybrać swój indywidualny podpis elektroniczny, a następnie sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Po tych czynnościach należy zapisać wprowadzone informacje, jednocześnie wybierając docelowy folder zapisu. Tutaj konieczny będzie numer PIN, którym zostanie zatwierdzone złożenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.
Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany dokument?
To, czy dokument jest dobrze podpisany da się bez problemu ocenić poprzez program lub poprzez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki funkcji odczytu informacji o autorze. Program wskazuje zachowane informacje na temat e-podpisu i człowieka, który podpisał dokument. By właściwie sygnować dokument elektroniczny, trzeba podążać za instrukcją. W opcjach programu powinny znajdować się dostępne opcje, w tym opcje korespondujące bezpośrednio z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Należy pośród znanych systemowi certyfikatów odnaleźć własny, a potem zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje działania poprzez podanie poprawnego numeru PIN. Od tego momentu dokument jest podpisany prawdziwym podpisem kwalifikowanym.
Trzeba mieć na uwadze, że certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co podpis odręczny. Ze względu na to, trzeba sygnować tylko te dokumenty, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, jeżeli są to dokumenty wymieniane z kontrahentem.
Cena indywidualnego e-podpisu
By określić cenę indywidualnego e-podpisu, trzeba zastanowić się nad tym, jak będziemy korzystać i jak długi okres czasu będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu najlepiej wskazać, którym sprzętem planujemy operować – to jest, jakie elementy będzie zawierał wybrany komplet oprócz samego oprogramowania obsługującego podpis – a także jego data ważności ważności. Indywidualny certyfikat kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na cenę podpisu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Jeśli planujemy posiadać obsługę wgrania oprogramowania przez firmę sprzedającą lub pobrać dodatkowe usługi, np. opcję znaczników czasu, określającą precyzyjny moment sygnowania pliku. Należy liczyć się z tym, że koszt certyfikatu wzrośnie.
https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/