W Polsce notariusz zajmuje bardzo ważną rolę, bo jest nie tylko – jak to się często określa – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto perfekcyjnie orientuje się w meandrach prawa. Notariusz jest zatem przedstawicielem publicznym – tak jak stróż prawa – i jego przeznaczeniem jest chronienie interesów Klienta. Do rejenta zawsze idzie się z dokładną sprawą i powinniśmy mieć ze sobą wszystkie nieodzowne dokumenty. Te, które będą przez niego utworzone są uznawane jako dokumenty urzędowe oraz mają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich ustanowione zyskuje ważność. Nic więc dziwnego, iż do kancelarii notarialnej bezwarunkowo trzeba zabrać, m in. umowy dotyczące lokaty, testament bądź umowę wynajmu lokalu.
Najistotniejszym obowiązkiem notariusza jest podejmowanie decyzji zgodnie z kanonami prawa, zgodnie z uzyskaną widzą oraz kompetencjami. W ogóle nie może zatem dojść do działania wbrew przepisom, gdy notariusz z rozmysłem wyzyskuje swoich Klientów stosując w praktyce liczne błędy i zniekształcenia. Każdego notariusza dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który precyzyjnie zwraca uwagę na to, jak notariusze obowiązkowo muszą postępować.
Umowy, jakie opracowujemy na własne potrzeby, przykładowo umowę podnajmu domu, pismo o pełnomocnictwie albo pisma o przekazaniu darowizny, w sumie nie są objęte wiążącym potwierdzaniem przez notariusza. W większości przypadków figuruje w odpowiednich miejscach pieczątka notariusza, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść pozycję i rzetelność przekazanego dokumentu. Ogólnie rzecz ujmując mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, nie powinniśmy kłopotać się o kolejne poświadczenia.
Nasze prawo uwzględnia jednak te sytuacje, w jakich notariusz jest najzwyczajniej w świecie niezbędny. Można do nich zaliczyć papiery, jakie bez jego pieczęci są uważane za nieważne.
Oświadczenia kupna oraz zbycia wszystkich nieruchomości – kamienic, domów wielorodzinnych, działek pod budowę, obszarów uprawnych, działek hobbystycznych itp.
Wydanie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość
Darowizna działki
Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza
Rozdział spadku, w przypadku kiedy należy do niego jakaś nieruchomość
Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych
Wymienione u góry dokumenty muszą posiadać stanowczo pieczęcie i autograf notariusza. Inne w zasadzie nie muszą posiadać kształtu aktu notarialnego, można spisywać je w niezależny sposób. Dobrze jest pamiętać, iż jedynie umowy zawarte przed rejentem rzeczywiście są zgodne z literą prawa.
Jeśli kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wówczas muszą one podpisywać w obecności notariusza, przykładowo zmiany w zarządzie, formularze dotyczące kapitału zakładowego, dokumenty dotyczące objęcia poprzez wspólnika dokładnej części wkładów.
Stworzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią oraz podpisem notariusza podlega stosownym stawkom. Są one dość wysokie, jednakże zależą najbardziej od wartości przedmiotu umowy. Jeśli ktoś chce przekazać nieruchomość wartą kilka milionów złotych, wówczas musi koniecznie liczyć się z wysokimi opłatami. Ostateczna taksa jest określona poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednak faktycznie jest ona duża. Notariusze wcale nie są zobowiązani do stosowania najwyższych kwot, zaś co najważniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zmniejszenie. Do rejenta zmierzamy zazwyczaj w wyjątkowo istotnych sprawach, zatem tych jakie wymuszają poświadczenia poprzez osobę trzecią czy chcemy przechować niebotyczną kwotę pieniędzy.
Prócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi obowiązkowo pobrać za swoje działania wynagrodzenie, trzeba sfinansować podatek, m in. od darowizny i uiścić opłaty sądowe. Kwoty te są przekazywane przez notariusza odpowiedniemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na każdym papierze możemy starannie skontrolować, co należy spłacić. Niezwykle często Petenci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i zamierzają błyskawicznie zdobyć informacje mówiące o tym, ile wynoszą wszystkie należności. Wyłącznie w przypadku taksy jest szansa negocjacji opłaty, ponieważ na pozostałe opłaty osoba pełniąca funkcję notariusza najzwyczajniej w świecie nie ma wpływu.
Głównie – rejenci mówiąc w skrócie nie mogą podejmować się działalności, które przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w wypełnianiu obowiązków osoby zaufania publicznego. Osoba mająca posadę notariusza w ogóle nie może stąd zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (np. w zakupie domów) albo doradztwem w interesach.
Po drugie – absolutnie nie powinien podejmować pracy bez zgody izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód uczonego, pedagoga albo będącego zestawieniem obu.
Po trzecie – pod identyczną nazwą czasem może wykonywać swoje obowiązki paru notariuszy (przykładowo w formie spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jeśli zamierzasz dowiedzieć się więcej, wejdź w link obok – Notariusz Toruń